De afgelopen dagen kreeg ik een aantal keer de vraag hoe dat nu zit met de wegen in Oostenrijk. Zijn het tolwegen? Hoe moet je daarvoor betalen? Ik zal vandaag proberen een aantal praktische dingen op een rijtje te zetten, zodat je goed voorbereid op weg kunt!
Hoe kom je eigenlijk in Friedberg? Gelukkig is iemand ooit zo slim geweest om de autosnelweg er vlak langs te bouwen. Je hoeft dus niet een lang stuk door allerlei binnenweggetjes af te leggen. Maar laten we bij het begin beginnen, eerst moet er nog een heel stuk door Duitsland worden afgelegd!
Duitsland
Niet iedereen heeft hetzelfde startpunt natuurlijk. In bovenstaand plaatje zie je de route vanaf Sittard. In Duitsland zijn eigenlijk maar twee dingen belangrijk: A en 3. Probeer zo snel mogelijk op de A3 terecht te komen en blijf die volgen tot de grens met Oostenrijk. Makkelijker kan ik het bijna niet maken! Vanuit Sittard rij je via Aken naar Köln en hier rij je de A3 op. Deze weg leidt je dan via Bonn, Koblenz, Frankfurt, Würzburg, Nürnberg en Regensburg naar Passau, de laatste grote Duitse stad voor de grens.
Er zijn een aantal mensen die in Duitsland zullen overnachten, let op dat je in sommige Duitse steden een milieusticker nodig hebt om in het centrum (milieuzone) rond te mogen rijden. Je vindt hier meer informatie over op http://www.milieusticker.eu/
Oostenrijk
Iedereen die de route eens met zijn TomTom heeft ingesteld kent waarschijnlijk de waarschuwing: "Tolweg!". Dat komt omdat alle autosnelwegen in Oostenrijk een tolweg zijn. Om deze tol te betalen koop je een vignet, waarmee je als het ware toegang krijgt tot de autosnelweg. Je kunt zo'n vignet in Nederland bij de ANWB kopen, je kunt ze ook aan de grens met Oostenrijk overal kopen. Je ziet vaak bordjes staan met "Hier gibt es die Vignette!".
Ook met een Nederlands kenteken ben je in Oostenrijk verplicht een gevarendriehoek en verbanddoos in je auto bij je te hebben. Daarnaast moet je voor iedere inzittende een veiligheidshesje bij je hebben. Let hierbij ook op dat dit hesje ín de auto moet liggen. De gedachte hierachter is dat je bij een ongeluk het hesje aan moet kunnen trekken vóór je de auto verlaat.
Hier boven zie je het vervolg van de route in Oostenrijk. Je steekt bij Passau de grens over, van de Duitse A3 komt je zo via de Oostenrijkse A8 vanzelf terecht op de A1. Deze weg blijf je volgen richting Wenen tot de afslag A2. De A2 kun je richting Graz blijven volgen tot je de afslag 'Pinggau/Friedberg' tegenkomt. Dit is ook de route waarbij je langs een wegrestaurant van Hundertwasser kunt rijden (Bad Fischau). Buiten het vignet liggen er op deze route géén tolwegen.
Deze route is absoluut het makkelijkst, maar de weg verloopt grotendeels door het donaudal. Dat wil zeggen dat je eigenlijk niet veel berglandschap ziet. Als je wat meer bergen, tunnels en alpenlandschap wil zien raad ik je onderstaande alternatieve route aan. Qua tijd verschilt deze ook bijna niet van de eerste route.
Je ziet dat je hier vanaf de A8 afbuigt via de A9 richting Graz. Vóór Graz rijdt je de S6 (Schnellstraße 6) op tot je weer bij de A2 bent. Deze volg je dan weer tot je bij de afslag Pinggau/Friedberg bent. Omdat er op deze route zoveel tunnels en bruggen liggen is hier wel een extra tolheffing. Je betaalt hier één keer € 4,50, dat betaal je gewoon langs de weg. In de meeste tunnels ben je overigens verplicht je licht aan te zetten.
Ik hoop dat mijn uitleg een beetje volledig is, als er nog vragen zijn, stel ze hieronder in de comments!
Hoihoi,
BeantwoordenVerwijderenVandaag het vignet bij de anwb gehaald (ik ga NOOIT meer op zondag Roermond in!!). Mochten er meer zijn die ook in twee keer gaan rijden, via deze site kun je makkelijk een hotelletje vinden dat niet te ver van de snelweg ligt: http://www.linksundrechts.com/nl.html
Groetjes, Bianca
Goeie tip Bianca, dankjewel! En ook bedankt voor de tip om niet op zondag in Roermond het vignet te gaan kopen ;)
BeantwoordenVerwijderenIn de tunnels is het ook verboden om met de zonnebril op te rijden. Zet hem dus bij het binnenrijden van de tunnel even boven op je hoofd.
BeantwoordenVerwijderenDus uiteindelijk is het een kwestie van een milieu-sticker-paal te gappen en die bij elke grensovergang naar Nederland te zetten.
BeantwoordenVerwijderenDat scheelt weer een hoop Duitsers in de zomervakantie :)